تعویض پرچم گنبد سالار شهیدان؛ حضور پرشور عشاق حسینی (ع) در بین الحرمین

ببینید | حرم امام حسین (ع) سیاه‌پوش شد

کربلا هم‌زمان با شب اول محرم غرق ماتم شد و مراسم تعویض پرچم‌ گنبد حرم‌ امام حسین علیه‌السلام با حضور هزاران زائر از شهرها و‌ کشورهای مختلف از جمله ایران اسلامی پس از ۲ سال محدودیت برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۷۴۶۹۲
تعداد بازدید : 158
تعداد بازدید : 136

همزمان با اولین روز محرم حال و هوای کربلا طور دیگری است. امسال پس از گذر از محدودیت‌های کرونایی پیش، این مراسم متفاوت از ۲ سال ‌گذشته برگزار شد و در حالی که هزاران عاشق حسینی از شهرها و کشورهای مختلف به کربلا مشرف شده بودند، پرچم سرخ رنگ انتقام گنبد حرم سیدالشهدا علیه‌السلام با پرچم سیاه عزای محرم تعویض شد.

هزاران زائر از نقاط دور و نزدیک پس از نماز مغرب در بین‌الحرمین حاضر شده و منتظر مراسم تعویض پرچم بودند.

برخی نیز با توجه به ازدحام جمعیت در فضای بیرونی حرم‌ها نظاره‌گر عزای محرم شدند و با نوای لبیک یا حسین منتظر آغاز مراسم بودند.

امسال پرچم گنبد حرم حسینی طی مراسمی با حضور متولیان حرمین شریفین و جمعی از مسؤولان عراقی برپا شد و هر چه هوا تاریک‌تر می‌شد، زائران بیش‌تری نیز به سوی حرم‌های مطهر کربلا می‌آمدند؛ تا جایی که شب گذشته با توجه به خیل جمعیت، تا ساعتی ورودی‌ها به سمت حرم امام حسین و حضرت عباس علیهم‌السلام و حتی بین‌الحرمین بسته شد و امکان ورود و خروج زوار از این قطعه از بهشت وجود نداشت.

‌پس از آن چراغ‌های سبزرنگ حرم‌های مطهر خاموش و کربلا به رنگ قرمز درآمد و همه چراغ‌های موجود در حرم‌های مطهر قرمزرنگ شد.

هر ساله در شب اول ماه محرم، پرچم سرخ‌ گنبد و بارگاه حرم مطهر سید و سالارشهیدان(ع) با پرچمی به رنگ سیاه تعویض می‎شود تا بیانگر آغاز موسم اندوه و ایام عزای امام عشق و اصحاب عاشورایی‎اش در سال 61 هجری قمری باشد.

پیش از این فاضل عوز از مسئولان آستان مقدس حسینی اعلام کرده بود اقدامات لازم برای برگزاری مراسم تعویض پرچم انجام شده و جلسات مختلفی توسط آستان و تولیت حرم مطهر برگزار و در خصوص مشارکت کمیته‌های امنیتی و امور مهندسی برنامه‌ریزی شده است.

او گفته بود اهالی کربلا و زائران حسینی به برگزاری این مراسم دعوت می‌شوند و برای پخش مراسم تعویض پرچم، مانیتورهایی در بخش‌های مختلف استان کربلا و اطراف حرم مطهر مستقر می‌شوند.در آستانه ماه محرم و عزاداری امام حسین علیه‌السلام، شیعیان در نقاط مختلف کربلا در حال سیاهپوش کردن شهر و آماده‌سازی فضای شهری برای ماه محرم بودند و حالا با آغاز این ماه شهر حال و هوای غریبی به خود گرفته است.

امسال پس از ۲ سال دوری برای نخستین‌بار است که ایرانیان توفیق تشرف به کربلا در ماه محرم را دارند و با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و‌ نبود پرواز، ظرفیت کاروان‌های زمینی برای دهه اول محرم بیش از کاروان‌های هوایی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها